Iedereen heeft een ochtendritueel. Sinds het almaar toenemende lerarentekort staat het ochtendritme van de gemiddelde basisschooldirecteur regelmatig in het teken van het regelen van vervangingen alvorens aan het eigen ontbijt begonnen kan worden. Heb je zelf ook nog jonge kinderen dan is jouw ochtend gewoonweg topsport. Door de wekker (of je kind) ruw uit je REM-slaap getrokken check je de telefoon op verzuimgerelateerde appjes, maak je ondertussen jouw kroost wakker en probeer je ze vakkundig in de zorgvuldig uitgezochte kleding te hijsen, aan het ontbijt te krijgen en inclusief alle benodigdheden voor die dag in de auto van dienst te zetten, op naar de BSO. Al rijdend bel je nog drie invallers in de speciaal door jou aangemaakte bellijst die uiteraard allemaal net zijn weggekaapt door collega's zonder of met oudere kinderen. Iedere minuut telt namelijk tegenwoordig...
Een zucht van opluchting gaat er dan ook door je heen wanneer je deze ochtend wel tijd hebt om te douchen. Wanneer je na jouw ochtendritueel op school aan bent gekomen begint ook daar jouw eigen ritueel. Timing is daarin alles heb ik geleerd. Ben je te vroeg dan staat het koffieapparaat nog in de eco-modus en duurt het een eeuwigheid voordat het apparaat jouw eerste kopje zwarte goud, oké het blijft automatenkoffie, heeft geproduceerd. Ben je te laat dan zijn de, toch al summiere, parkeerplaatsen bij school bezet en parkeer je ergens in de wijk inclusief verplichte ochtendwandeling, met altijd net teveel spullen onder je arm. Noem het maar de sweet spot in je timemanagement, het luistert nauw.
Gewapend met je kop koffie ga je aan de slag.
Maar, waar start je jouw dag eigenlijk mee? Nestel je je lekker achter je computer met je kantoordeur dicht? Even je mail bijwerken, post openmaken en je agenda checken?
Heb je ook zicht op het ochtendritueel van jouw mensen? Wie is er altijd net op tijd (dus eigenlijk net te laat), wie neemt er altijd de schooltelefoon op, wie staan er bij elkaar te kletsen én wie bereidt er nog even snel de lessen voor?
Het eerste uur van de werkdag is voor mij altijd een service-uur. Daarin zit ik niet achter mijn computer, niet achter mijn bureau, maar zeg ik alle teamleden goedemorgen, maak ik contact en verbinding met small talk in de teamkamer en ben ik gelijk met de pleinwacht buiten. Praat ik met ouders aan de poort, help ik kinderen die hun fiets niet op slot krijgen en breng ik de net te laat gebrachte groep 3-er, die het al zo spannend vindt zelf even naar de klas.
Wanneer het plein is schoongeveegd loop ik vervolgens een rondje door de school, vaak mijn fijnste moment van de dag. Ik zie al snel welke groepen er altijd op tijd beginnen en waar het nog onrustig is. Welke leerkracht nog even iets moet printen en wie alle leerlingen aan de deur begroet.
Rond negen uur zit ik achter mijn bureau, zwengel de computer aan en bekijk mijn agenda. Laat de rest van de dag maar beginnen!
Ik deel graag een aantal do's and don'ts met je om ook jouw dag goed te starten:
Wat is jouw ochtendritueel en hoe zorg jij voor zichtbaarheid bij je team, leerlingen en ouders?
Leuk als je het me laat weten via een mail naar sterkinonderwijs@gmail.com
Een fijne werkdag gewenst!
Jeroen